6 gouden tips voor het behalen van doelen met je team

februari 2, 2020

6 tips om je team mee te krijgen met jouw doelen

Vol positieve energie ben je aan 2020 begonnen. Je hebt plannen gemaakt en doelen gesteld, je ziet het al helemaal voor je waar je met je bedrijf eind 2020 wilt staan. Het is je volkomen duidelijk. Maar geldt dat ook voor je team?

Tijdens de teammeeting heb je jouw plannen en doelen voor 2020 kenbaar gemaakt. Je hebt tekst en uitleg gegeven hoe jij het voor je ziet en wat je verwacht van het team. Je hebt wat knikjes gekregen en er waren geen vragen, dus je gaat er vanuit dat het voor iedereen helder is. Na afloop van de meeting heb je de doelen uitgeschreven en naar het team gemaild, tevens heb je het opgehangen in de kantine. Duidelijk en zichtbaar…

 

Zo en nu aan de slag!

Het is inmiddels februari en je merkt dat jouw plannen en doelen voor 2020 niet bij het gehele team helder zijn. De door jouw gemaakte afspraken worden niet door iedereen nageleefd. Je vraagt jezelf af ben ik wel duidelijk geweest, waarom knikken ze ‘ja’ en doen ze ‘nee’. Hoe kan het dat het niet helder is?

Waarom gaat het allemaal zo traag, zien ze dan niet wat ik voor ogen heb?

Top of Mind

Bedenk dat jouw plannen en doelen bij jou ‘top of mind’ zijn, je bent er al enige tijd mee bezig, je team heeft er nog helemaal niet op deze manier over nagedacht, voor hen is het ‘nieuw’.

Gekleurde bril

Uit de praktijk blijkt dat 9 van de 10 keer een boodschap wordt overgebracht op de manier hoe jij vanuit jouw ‘gekleurde bril’ naar de wereld kijkt. Met als gevolg dat jouw plannen en doelen niet bij alle teamleden op dezelfde manier binnenkomen zoals jij voor ogen hebt.

Duidelijkheid

Als ondernemer ben je bezig met je visie en de toekomst. Jij ziet de grote lijnen, de details komen later. Jouw team ziet dit hoogstwaarschijnlijk anders. Zij verwachten duidelijkheid in wat, wanneer, door wie en hoe de taken moeten worden uitgevoerd. Dit vraagt van jouw als ondernemer leiderschap en het geven van duidelijkheid.

Als je jouw boodschap duidelijk wilt overbrengen en je team net zo enthousiast wenst te krijgen en hen in actie wilt laten komen. Heb ik de 6 gouden communicatie regels, die je daarbij helpen.

 

Neem onderstaande 6 ‘drijfveer’ items mee in je verhaal.

Door de verschillende ‘gekleurde’ invalshoeken mee te nemen zal je merken dat jouw boodschap bij iedereen aankomt.

Hoogst waarschijnlijk zit de ‘WAAROM’ uitleg al heel snel in je verhaal. Gezien jij je graag richt op de ‘bigger picture’. Maar let op dat je duidelijk blijft en niet te veel aan elkaar knoopt, dit is voor je team die de doelen voor het eerst hoort lastig.

Van ‘WIE’ verwacht je wat? Het samen bereiken van doelen is voor deze drijfveer erg belangrijk. De kans is groot dat het teamlid er nog even met je over na wil praten. Toon he softskills en je people managers rol.

Maak duidelijk ‘WAT’ het doel is en dat het resultaat ook succes oplevert voor het teamlid. Benoem een aantal punten die handig zijn voor het behalen van de doelen, de valkuil voor deze drijfveer is dat door de waan van de dag men het doel uit het oog verliest.

De grote lijnen is voor deze drijfveer niet voldoende. Geeft naukeurig en tot in detail aan ‘HOE’ de doelen bereikt kunnen worden. Plan na de gezamenlijke meeting nog meeting met deze teamleden in om de details door te spreken. Geef aan dat dit volgt.

Door kort en krachtig aan te geven ‘WANNEER’ je wat verwacht, zet je deze teamleden in actie. Wees hierin duidelijk en twijfel niet! Pak hierin je leiderschap.

De manier waarop jullie gewerkt hebben heeft je op dit punt van ondernemen gebracht. Geef aan dat ‘WAARVANDAAN’ jullie komen veel heeft opgeleverd. Maar om verder te groeien zullen een aantal punten veranderd moeten worden.

Veel succes met het behalen van de doelen samen met je team

Ik vind het waardevol te weten of de 6 gouden communicatie regels voor jou en je team werken.

Laat het me weten in de comments.

——————————————————————————————————————————————————————————-

Tessa van Balen

Mijn persoonlijke drijfveer

Ik heb besloten om al mijn kennis en ervaring in te zetten om ondernemers en hun team verder te helpen. Zodat het team vol energie en positieve kracht een bijdrage kan leveren aan de groei van het team en het bedrijf. 

Het is mijn kracht om de dynamiek van de verschillen in het team zichtbaar en bespreekbaar te maken.

Gerelateerde artikelen

Geen Resultaten Gevonden

De pagina die u zocht kon niet gevonden worden. Probeer uw zoekopdracht te verfijnen of gebruik de bovenstaande navigatie om deze post te vinden.